Orlické hory

Turisté vyrazí na běžkách hlavním hřebenem Orlických hor
Mladá fronta DNES, VÁCLAV HOVORKA, 28.01.2000

Tip na sobotní výlet na běžkách vede nejvyšší vrcholovou partií Orlických hor. Vzhledem k jeho celkové délce i značnému převýšení je však určen jen pro dobré lyžaře. Cesta začíná na konečné stanici autobusu v Deštném v Orlických horách - Zákoutí, odkud po žluté turistické značce mírně stoupá údolím Bělé směrem k Šerlišskému mlýnu. Cesta za chalupami Zákoutí opouští údolí Bělé, odbočuje vpravo a prudce stoupá až na vrchol Šerlichu do výšky 1020 m k Masarykově chatě, kterou postavil královéhradecký odbor Klubu českých turistů. Díky velkorysé finanční podpoře hradeckého průmyslníka Pilnáčka byla stavba chaty podle projektu brněnského architekta Fuchse zahájena na podzim roku 1924. Za rok byla dokončena a na konci září 1925 slavnostně otevřena. Citlivé zakomponování do krajiny a zdařilé architektonické řešení ji řadí mezi nejhezčí horské turistické chaty Čech. Osmého září 1935 byla na kamenném pylonu u chaty odhalena busta T. G. Masaryka od sochaře Leoše Kubíčka. Od Masarykovy chaty se trasa napojí na červeně značenou Jiráskovu cestu a vede hlavní částí hřebene Orlických hor. Nejprve mírně sjíždí pod chatu k parkovišti, odkud po krátkém stoupání obchází vrchol Malé Deštné. Pak již pokračuje po hřebeni k nejvyššímu vrcholu Orlických hor, k 1115 m vysoké Velké Deštné. Mírně zvlněným terénem dosáhne úpatí Větrníku, odkud sestupuje do sedla uzavírajícího Čertův důl. Opět mírně stoupá na Střední vrch, ze kterého po mírném klesání vystoupá na Tetřevec. Z něho pokračuje mírně zvlněným terénem hřebene ke Kunštátské kapli. Barokní, kruhová kaple Navštívení Panny Marie byla postavena v letech 1670-1671. Od kaple pokračuje obdobným terénem k Pěticestí a dále na Komáří vrch a Anenský vrch. Od Komářího vrchu míjí několik pěchotních srubů, tvořících součást linie těžkého opevnění, stavěného na sklonku první republiky. Jádrem pevnostního systému této části Orlických hor byla pevnost Hanička, jejíž tvrzové pěchotní sruby stojí 2 km jižně od Anenského vrchu. Za Anenským vrchem opouští trasa cesty červeně značenou Jiráskovu cestu i hřebenovou část hor s výškou kolem 1000 m a přechází vpravo na modře značenou cestu. Po ní sjíždí nejprve lesní cestou a pak údolím potoka Rokytenky k Horní Rokytnici, kde přetne silnici z Rokytnice do Bartošovic. Od silnice pokračuje modrá značka na Pohlův kopec a do Rokytnice. K cíli výletu, do Rokytnice, je však možno zvolit sjezd zasněženými pláněmi podél silnice. Trasa je 27 dlouhá.